Суббота, 04/05/24, 05.05.56
Персональний сайт вчителяГоловна

Реєстрація

Вхід
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 5
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

РОЗВИТОК КОМУНІКАТИВНИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ НА УРОКАХ ЗАРУБІЖНОЇ  ЛІТЕРАТУРИ З ВИКОРИСТАННЯМ

ІННОВАЦІЙНИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ

 

Сучасний урок - це урок демократичного спрямування. Його проводять не так для учнів, як разом з ними. Його характеризує не навчан­ня словом, а навчання організованою справою. Сучасний урок вимагає переосмислення пріо­ритету методів, прийомів та видів навчальної діяльності, розширення їх методичної палітри. Шпальти періодичних педагогічних видань пе­реповнені розробками інноваційних технологій. Тому іноді, формулюючи проблему, над якою будемо працювати за власним бажанням чи за вимогою часу, прагнемо, щоб, як говорив укра­їнський класик, звучала вона «по-модньому», ба­жано зі словами іншомовного походження.

За всю свою педагогічну діяльність я апро­бувала кілька інноваційних технологій. Хочу зауважити, що жодну з них не відкинула. Та повернулася до найголовнішої, яка, можливо, не звучить так красиво, як інші, але досить актуальна, має практичне значення, новаційну та інноваційну значущість: "Розвиток ко­мунікативних здібностей учнів на уроках зарубіжної літератури з використанням інно­ваційних методів навчання". На мою думку, суттєво, щоб технологія була продуктивна, тобто - можливість повторення її всіма вчи­телями за звичайних умов, без надривів і подвижництва, характерних для ексклюзивних методів роботи.

Актуальність проблеми підкреслює й освіта за кордоном, де завданням учителів є не стіль­ки надати учням ґрунтовні знання, скільки за допомогою ігор, імітації подорожей, навчання у групах, парах виробити комунікативні на­вички, координацію спільних інтелектуальних дій. інакше кажучи. - адаптацію до соціального середовища. Актуальність проблеми розвитку комунікативних здібностей учнів органічно пов'язана з природою мистецтва слова, втіле­на у відомій формулі автор - текст - читач. Література - це діалог між автором і читачем, який входить у комунікативний процес повно­цінним партнером. Такий підхід до вивчення зарубіжної літератури дасть учням змогу відчу­ти неповторність авторського слова, зрозуміти індивідуальність стилю письменника.  Справа вчителя - побудувати сприйняття та аналіз літературного твору як діалог з автором, його позицією, ідеями, переживаннями.

Практичне значення проблеми підтверджує те, що саме вміння спілкуватися, критично мислити, приймати рішення є складовими мо­делі сучасного випускника. Держава як замов­ник хоче отримати не «нашпигований» знан­нями суб'єкт, а високоосвічену, самодостатню, успішну, конкурентоспроможну особистість, яка вміє спілкуватися, критично мислити, знає своє життєве призначення, володіє різноманіт­ними компетентностями.

Питання здійснення компетентнісного під­ходу цікавлять науковців усього світу. Міжна­родна комісія ради Європи у своїх документах теж розглядає поняття компетентності, яке сприяє досягненню успіхів, відповідає багато­вимірним сферам життя. Життєві компетент­ності вивчають науковці Л. Сохань. і. Срмаков, Є. Павлютенков. Т. Титаренко. Ю. Бондаренко. Погляди цих учених я повністю поділяю і тому підпорядковую свою роботу з учнями головно­му завданню - учити, розвивати, збагачувати, досягти того, щоб усі вміння і навички школя­рів стали для них доброю школою життя.

Літературне комунікування досліджується зарубіжними та вітчизняними вченими ми­нулого століття. Основою діалогізму автора з читачем стали праці представників ро­сійської «формальної школи» та близьких до них (М. Бахтін, В. Шкловський. Ю. Титянов. В. Жирмунський). Німецька школа «рецептив­ної естетики» (Г.-Р. Яусс, В. Ізер. Р. Варнінг та ін.) запропонувала вважати читача голо­вним у літературній комунікації, надавши йому основні привілеї. Саме читач визначає інтерпретацію літературного твору.  Автор лише спрямовує читацькі очікування.

Діалог з літературним твором виключає сприйняття готових висновків-оцінок з підруч­ника та слів учителя.

На моє тверде переконання, ми часто забува­ємо, що література - це не тільки навчальний предмет, а й вид мистецтва, основна функція якого полягає в тому, щоб розважати та не­сти насолоду, А виконуватиме література ці функції тоді, коли саме літературний твір буде головним об'єктом читання, дослідження, ви­вчення, аналізу. Головним Інструментом на уроці має стати слово - чи то авторське, чи то вчителя, чи то учня. Як говорила головна героїня фільму "Іронія долі», учитель російської мови та літератури: «Я хочу научить детей хоть чуточку мыслить, иметь обо всем своє собственное мнение».  Тому вважаю, що голов­не - працювати не над технологією заради її апробації чи використання, а організовувати І навчальну діяльність, спрямовану на розвиток здібностей дітей, шляхом використання інноваційних технологій.

Одна з найпопулярніших і вже досить «затертих», знову ж таки саме на шпальтах педагогічних видань, а не в роботі вчителя. - це інтерактивна методика. Її використання, враховуючи сучасний рівень розвитку інтелектуальних здібностей учнів, досить доцільне. Працюючи в парах, малих та великих групах,  учень не залишається сам на сам з проблемою, яку поставив перед ним учитель. Мікрогрупа активізує розумові здібності найвідсталішого учня. Тому група, створена навіть з учнів се­реднього рівня навчальних досягнень, дає хоч і маленький, але результат, тоді як учень цьо­го рівня, працюючи самостійно, такого успіху здебільшого не досягає. Деякі вчителі досить скептично ставляться до інтерактивних мето­дів навчання, Для цього є свої причини. Це передусім рухливість (учні міняють свій склад у групах), шум (обговорюють питання, діляться отриманою інформацією та ін.). Проте рух - це життя, а шум - це розмови з теми. Головне - у процесі навчання всі набувають знань і на­вичок, найрозумніші ж - передають знання іншим. Активізація навчальної діяльності ся­гає високого рівня, а вчитель зі звичайного наставника, носія знань перетворюється на непомітного керманича.

Окремої уваги заслуговують інформаційно-комунікативні технології, або простіше комп'ютерне навчання. Книжка вже давно стала не єдиним джерелом інформації. Мере­жа Інтернет, електронні носії різних форматів, погодьтеся, досить зручні, швидкісні, мобільні. Сучасні діти володіють комп'ютером, але на своєму, «ігровому рівні».  Наше завдання - спря­мувати їхню діяльність у русло пізнавального розвитку. Для вчителів розроблена спеціальна «Програма Іntel. Навчання для майбутнього». Я закінчила такі курси і отримала сертифікат, але найголовніше - навчилася створювати пре­зентації, слайдові фільми, веб-сторінки, сайти, публікації. Деякий матеріал уроку, особливо інформаційного характеру, доцільно опрацьо­вувати, використовуючи комп'ютерне Завчан­ня. До створення електронного продукту часто залучаю дітей із середнім рівнем навчальних досягнень. Як результат - зацікавленість пред­метом, підвищення якості знань, відчуття ін­телектуальної спроможності.

Використання мультимедіа давно знайшло своїх шанувальників, особливо враховуючи те розмаїття аудіо, СD та DVD-дисків, на яких розміщені літературні твори, художні фільми за творами, енциклопедичний матеріал, вір­туальні екскурсії музеями світу, біографічні дані письменників тощо. Існуючі комп'ютерні програми можуть урізноманітнити і навіть дещо спростити засвоєння навчального ма­теріалу, зокрема використання різнопланових енциклопедій, електронної бібліотеки світової літератури, мережі Інтернет.

Вагоме місце на уроках належить і методиці критичного мислення, яка за своїми формами досить близька інтерактиву і дослідницькому методу, і методу проектів. Робота над про­ектом - це практика особистісно орієнтованого навчання. Під час створення та захисту про­ектів учні вчаться працювати в трупах, погли­блюють свої знання, приймають колективні рі­шення, набувають навичок публічного виступу. Спочатку цю технологію я використовувала у роботі з обдарованими дітьми, тепер створюю групи з учнів різного рівня навчальних досяг­нень. Отож, працюють усі.

Але, на мою думку, найголовніше на уроці не технологія, а учень, в якому ми, викорис­товуючи різні технології, розвиваємо кому­нікативні здібності, пізнавальну активність, інтелектуальну спроможність, суб'єктивність мислення, ініціативність, мовленнєву актив­ність, дослідницькі уміння та навички само­стійної роботи.

Інноваційна значущість основної Ідеї досві­ду полягає у гармонійному поєднанні сучас­них новітніх технологій та класичної методики викладання зарубіжної літератури. Використання однієї інноваційної технології зробить навчаль­ний процес збіднілим, тільки класичної мето­дики - несучасним.

Про новаційну значущість свідчить постій­ний рух уперед, бажання змін, оновлення. У процесі роботи часто розробляю нові навчальні ігри, разом з учнями на уроці, використовуючи великий екран, створюю схеми, таблиці, опорні конспекти, слайдові фільми, презентації.

Педагогічний колектив нашої школи впрова­джує новітні навчальні технології не тільки під час уроків, а й у позаурочний час, використову­ючи весь освітній простір.

Упродовж усієї педагогічної діяльності спи­раюсь на творчість радянських педагогів: В. Сухомлинського. А. Макаренка, наукові та практичні дослідження зарубіжних педагогів Д. Джексона. К. Сміта. Д. Дьюї. Перш ніж почати апроба­цію нової технології, вивчаю її теоретичну базу. Настільними книжками стали «Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід». «Технологія формування та розвитку критич­ного мислення», І, П. Підласий «Продуктивний педагог». Особливу подяку хочеться висловити редакції журналу «Всесвітня література в се­редніх навчальних закладах України»

Найважливішою проблемою, яка сьогодні ви­никає під час викладання предмета "Зарубіжна література" в загальноосвітній школі, є низь­кий рівень читацької активності та читаць­кої і загальної культури, естетичного смаку школярів. Тому вважаю, що першочерговими є завдання стимулювати інтерес до читання, учити дітей відчувати красу та виразність ху­дожнього слова, формувати грамотного,  квалі­фікованого читача. З цією метою завжди ви­користовую девіз: «Читайте з нами, читайте, як ми,  читайте більше нас!»

У своєму короткому описі досвіду роботи я намагалася розкрити актуальність, значу­щість та результативність проблеми, над якою працюю. Що ж до інновацій, хочу застерегти бути уважними й обережними, не слід засто­совувати якийсь метод, керуючись лише педа­гогічною модою. Але незаперечно те, що урок має відповідати сьогоднішнім вимогам - бути сучасним, а отже цікавим, новаторським, а ін­коли і суперечливим. Мені дуже імпонує мета сучасної освіти, яка чітко визначена в «Націо­нальній доктрині розвитку освіти» - створити умови для розвитку особистості, її творчої самореалізації. Відповідно головними завдання­ми вчителя-словесника є сприяння розвитку комунікативних компетентностей, а саме: володіння мовою та немовними засобами спіл­кування, стимулювання активного висловлю­вання своєї думки та адекватного сприйняття відгуків, формування вміння активного слу­хання, навчання публічно захищати рефера­ти, науково-дослідницькі роботи, забезпечення толерантного спілкування у процесі роботи на уроці та в позашкільний час.

 

 

 

 

 

 

 

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Май 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Друзі сайту
Copyright MyCorp © 2024 uCoz